Wij zijn niet welkom op het Mediapark, de nationale omroepenclave aan de rand van Hilversum.
Wat zit daarachter?
Het zal je als kersverse omroep maar gebeuren. Toegejuicht worden als aanwinst voor het mediabestel, omdat dat de veelgeprezen Nederlandse pluriformiteit dient. En vervolgens de toegang tot het centrum van de publieke omroepen worden geweigerd. Dat is het geval bij onze zoektocht naar huisvesting.
Op zoek naar kantoorruimte klopten wij aan bij Media Park Management B.V. Die had Paviljoen 11 beschikbaar, links bij de ingang van het park. Direct naast het gekleurde vierkante gebouw van Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.
Zes ruimtes met in totaal 168 vierkante meter stonden te huur. Begin januari vond een ontmoeting plaats. De kennismaking was volgens de accountmanager van Media Park Management “super leuk” en zij zou ON! “graag op het park zien landen.” Het huurcontract werd opgesteld en opgestuurd.
Media Park Management stelde voor de trap naar de eerste verdieping op te knappen, enkele muren te schilderen en wat meubilair beschikbaar te stellen. De huur zou het eerste jaar (exclusief servicekosten) gratis zijn. Daarna zou de marktconforme prijs worden betaald.
Vreemd is deze royale geste niet. Met andere beginnende omroepen op het mediapark zijn gelijksoortige instapdeals gemaakt. Hilversum verliest namelijk veel klandizie. Grote tv-productiebedrijven als ‘Blue Circle’ hebben het Gooi al verlaten. Burgemeester Pieter Broertjes riep in 2016: “Hilversum moet mediastad blijven.”
Elke klant is er één, zou je denken. Zeker met een omroep als ON! die in december binnen een maand 50.000 leden binnenhaalde. Ons groeipotentieel is enorm, want mensen willen een ‘ongehoord’ geluid uit datzelfde Hilversum horen. We zagen ons logo al aan de vlaggen wapperen. Niet te missen voor wie het terrein oprijdt.
Juist toen we ons akkoord wilden geven, trok Media Park Management het aanbod in. Plots. Zonder overleg. In één keer lag de stekker eruit.
Officieel heet het dat de directie de huurvoorwaarden heeft “afgewezen.” De directie is vastgoedbedrijf Pinnacle, waarvan Prins Bernard jr. mede-eigenaar is. Nadere uitleg werd ondanks ons herhaaldelijke verzoek niet gegeven. Een journalist van een dagblad die de beheerder belde, werd niet te woord gestaan. De bestuursvoorzitter van de NPO, Shula Rijxman, onthield zich tegenover dezelfde journalist van ieder commentaar.
Juist door deze afwerende houding heeft het er alle schijn van dat omroep Ongehoord Nederland! om politieke redenen van het Mediapark wordt geweerd. Een ander excuus lijkt er niet, volgens ons.
Wij vinden deze gang van zaken “onverkwikkelijk” en Media Park management “onbetrouwbaar,” want zelf maakt de beheerder reclame met de slogan: “doelgericht kunnen bouwen aan de mediatoekomst.”
PVV Tweede Kamerlid Martin Bosma gaat de verantwoordelijke minister voor mediazaken, Arie Slob (ChristenUnie), vragen stellen. Het kan niet zo zijn dat een commercieel bedrijf bepaalt wie welkom is op het Mediapark, de thuisbasis voor de – met belastinggeld gefinancierde – publieke omroepen. Deze houding zet de deur wagenwijd open voor willekeur.
Wat kunt u doen?
Word lid van omroep Ongehoord Nederland!
Het is pure noodzaak. U weet nu zéker dat uw stem in Hilversum bewust wordt gesmoord.
Wilt u reageren?
Wilt u reageren?
Geen opmerkingen :
Een reactie posten