zondag 29 maart 2020

Driebergse huisarts zat net genezen van corona bij OP1 en dat kwam haar op een berg kritiek te staan

Huisarts Carin Littooij in OP1, met ook aan tafel Rob Jetten van D66.
De Driebergse huisarts Carin Littooij (55) was vorige week ziek na besmetting met het coronavirus. Toch zat ze zondagavond alweer in het praatprogramma OP1 aan tafel bij Jeroen Pauw en Fidan Ekiz. Op social media kreeg ze ervan langs: ‘Wát een onverantwoordelijke muts zeg!’
Carin Littooij, naast huisarts ook bestuurlid van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV), had maandag een drukke werkdag met vergaderingen en de nodige patiëntengesprekken. ,,De reacties op social media heb ik daardoor nog niet gezien, maar het is me wel al duidelijk dat mijn oudste dochter ze niet leuk vindt.’’

Wanneer werd u ziek?
,,Dinsdag 17 maart voelde ik me niet lekker. Mijn man Ernst, ook huisarts, was al drie dagen eerder ziek geworden. In overleg met de GGD is hij getest op corona en de uitslag was positief. Of hij mij heeft besmet? Dat weten we niet, er hangt geen bordje bij. Het zou goed kunnen, maar we staan als huisartsen in de frontlinie, dus er zijn meer mogelijkheden. Toen ik me die dinsdag niet lekker voelde, ben ik ook getest. Ik was geen spoedgeval, dus pas afgelopen vrijdag kreeg ik de uitslag. Toen was ik alweer beter.’’
Huisarts Carin Littooij
Huisarts Carin Littooij © Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV)
Wat waren uw klachten?
,,Ik had verhoging en spierpijn, al dacht ik aanvankelijk dat dit laatste door het sporten kwam. Licht grieperig dus, en dan moet je stoppen met werken. Ik heb daarna geen patiëntencontact meer gehad, maar vergaderde wel digitaal voor de LHV. Nu we het erover hebben, ik heb ook nog even met een patiënt gebeld. Mensen hebben toch hun zorg nodig.’’

U mocht dus eigenlijk op vrijdag alweer werken?
,,Ja. Ik was afgelopen donderdag weer klachtenvrij en dan mag je 24 uur later weer aan de slag. Dat heb ik niet gedaan, want het leek me verstandig om niet meteen in de buurt van kwetsbare patiënten te komen, al mocht dat volgens de regels wel.’’

Wanneer werd u voor OP1 gevraagd?,,Zaterdag belden ze, zondagmiddag was het definitief. Ze wilden twee huisartsen uit de praktijk en mij erbij omdat ik weet hoe het landelijk allemaal werkt. Maar over het beleid van de LHV is het in het programma niet gegaan.’’
U wordt online ‘een onverantwoordelijke muts’ genoemd omdat u in die studio ging zitten. Terecht?
,,Ik denk het niet. Ik heb op safe gespeeld en zaterdag overlegd met de GGD. Geen probleem voor iemand die 24 uur klachtenvrij is, kreeg ik te horen.’’
Boze mensen vragen zich ook af waarom u niet in quarantaine moest.
,,Nogmaals: ik was klachtenvrij en mocht weer deelnemen aan het gewone leven. Bovendien is quarantaine bedoeld voor personen die mogelijk besmet zijn, niet voor mensen die de ziekte net hebben gehad.’’
En nu bent u dus immuun?
,,Ik denk het wel. De verwachting is dat zeker de helft van de bevolking besmet zal worden, daaronder ook collega’s uit de zorg. Om de hulpverlening op peil te houden, hebben we immune huisartsen die inzetbaar blijven hard nodig. Daar ben ik er nu een van en mijn bijna genezen man ook. Al kunnen we natuurlijk altijd nog ergens anders ziek van worden.’’
Dus voor u is beschermkleding en mondkapje verleden tijd?
,, Medisch gezien zou je zeggen van wel, maar ik ga nog navragen of dat verstandig is. Er is voor corona nog geen bloedtest, dus ik ben niet bewezen immuun. De richtlijn is dat ik na 24 uur zonder klachten niemand meer kan besmetten en zelf niet meer ziek kan worden door het virus. Dus als het RIVM zegt dat het zonder kan, dan doe ik dat.’’
Het leverde boze reacties op, maar misschien hebben mijn woorden er ook voor gezorgd dat mensen beter begrijpen wat het betekent om genezen te zijn
Carin Littooij
Was het achteraf verstandig om bij OP1 te vertellen dat u net corona had gehad?
,,Tja, Jeroen Pauw vroeg naar voorbeelden van mensen die corona hadden gehad, maar er nauwelijks ziek van zijn geworden. Ik kon dat uit eerste hand vertellen en ben gewend om altijd eerlijk uit te leggen hoe het zit. Het leverde boze reacties op, maar misschien hebben mijn woorden er ook voor gezorgd dat mensen beter begrijpen wat het betekent om genezen te zijn.’’

Ik hoef niet te vragen of uw werk als huisarts de afgelopen maand erg veranderd is?
,,Enorm. Lege wachtkamers, veel aan de telefoon, beschermingpak aan tijdens corona-spreekuur dat we in Doorn doen, straks ook consulten doen via beeldbellen. Ik heb zoiets in mijn 25 jaar als huisarts nog niet meegemaakt.’’


Hoe loopt dit af?
,,De epidemie zal een langdurige geschiedenis blijken die ingewikkeld, verwarrend en verdrietig is. Of we de kant van Italië opgaan? Dat kan ik niet zeggen. De komende week brengt waarschijnlijk meer duidelijkheid.’’

Geen opmerkingen :

Een reactie posten