maandag 28 augustus 2017

Roddelen: een levensgevaarlijke hobby


Kijk, ik weet echt wel dat men ’s middags lekker bij mekaar kruipt met een koppie thee en een koekie. Of ’s avonds met een wijntje erbij. Gezellig met elkaar klessebessen en soms over iemand anders praten ook. Maar roddel kan gigantische vormen aannemen en mensen totaal afbreken! Dat is met mij gebeurd en ik ga je vertellen wat de angel is, die ons leven tot nul heeft gereduceerd. Met het voorbeeld van iemand anders, over wie ook geroddeld wordt. Nu, op internet
Roddelcampagnes zonder bewijs
Een paar dagen geleden ontving ik op Facebook een pb-tje van iemand. Hier is het. Ik heb de naam van het slachtoffer er maar even uitgelaten voor de privacy:
Vertel alle contactpersonen in uw Messenger-lijst om het vriendschapsverzoek van XXX niet te accepteren. Hij heeft een foto met een hond. Het is een hacker en heeft het systeem gekoppeld aan je Facebook account. Als een van uw contactpersonen het accepteert, wordt u ook aangevallen, dus zorg ervoor dat al uw vrienden het weten. Ga als ontvangen. Houd de vinger op het bericht. Onderaan het centrum ziet u het pictogram ‘vooruit’. Klik erop en uw lijst met contactpersonen verschijnt. Klik op de naam, stuur het. Dank je wel.

Dit bericht was door de afzender niet alleen aan mij gestuurd, maar aan zijn hele lijst. Plus het kwam bij iemand anders vandaan, dus wie weet hoeveel Facebookgebruikers dit gezien hebben! Maar je kent mij: ik ben nieuwsgierig en ging de man opzoeken. Vond een pagina, geen persoonlijk profiel dus, van een vriendelijk uitziende Italiaanse meneer met een prachtige hond. En inderdaad stond er achter zijn naam ‘Hacker’! Ik denk: ach gut, die man weet al dat hij belaagd wordt en heeft maar vast ‘hacker’ achter zijn naam gezet.
Ik zette dus in mijn beste Italiaans een opmerking neer dat ik de foto mooi vond en niet geloofde dat hij een hacker is. Dat vond ik wel aardig voor die man. Dit was een paar dagen geleden. Vanochtend kreeg ik bericht dat er gereageerd was op mijn opmerking. Ik ging kijken en wat denk je?? Een mevrouw schreef in het Engels dit: omg that is his last name . hacker . just like if you last name is apple . that don’t mean your a fruit. Hoe dan ook: het is een pagina – geen persoonlijk profiel – en dus vermoed ik dat die man van plan is geweest om daar foto’s met zijn hond te delen. En die hond heet misschien wel Hacker … weten wij veel? Zie je wat roddels kunnen doen met een mens?
Prima politieke leiders zijn vermoord door roddels. Jezus is aan het kruis opgehangen door roddels. Mensen raken hun baan kwijt, hun relatie, hun vrienden en familie, allemaal door roddels! Geloof niet alles wat je hoort of leest en verspreid berichten niet zonder te weten wat je nou eigenlijk verspreidt! Mensenlevens gaan er kapot van.
Overbezorgde moeder: incest!!!
Kijk nou eens wat er met mijn gezin is gebeurd. We kwamen in Wageningen wonen en ik ging een school voor mijn zoontje van 5 zoeken. Kwam in de netten van een uiterst kwaadaardige vrouw terecht, die na nog geen 5 minuten gelijk de leerplichtambtenaar opbelde met een vuil leugenverhaal over mij.
Die leerplichtambtenaar vertelde het verhaal zo door aan de andere school waar ik ook ging kijken en er zat dus een ANGEL in: het mens had hem verteld dat ik zogenaamd een overbezorgde moeder zou zijn. In zorgland is de kreet ‘overbezorgde moeder’ een soort trigger voor paniek. Oh, die moeder is overbezorgd om haar kind!
Dat is incest!!!
Daar begon de heksenjacht op mij en een van de juffen op de Vrije School had contact met mijn adoptievader. Nog later had mijn adoptievader óók contact met de leerplichtambtenaar van Wageningen zelf en overal liet hij vallen dat ik ‘een te close band met mijn zoon zou hebben’. Geen woord was ervan waar, maar hij zei het. Toen hij tweeënhalf jaar geleden overleed, vond ik een hele map vol met bezwarende papieren over mij en brieven aan jeugdzorg over mij. Blijkbaar was hij bezig met proberen mij mijn jongens af te pakken.
Die leerplichtambtenaar ging achter mijn rug om hele campagnes tegen mij zitten houden. De leugen ging een eigen leven leiden en kwam in Friesland uit. De mensen van dat Veilig Thuis-gebeuren hier vonden helemáál niet dat ik overbezorgd ben en dat klopt, want dat bén ik niet. Toch ging de heksenjacht gewoon door!
Kun je nu begrijpen waarom ik zo waarschuw tegen complotdenken? Waarom ik altijd weer zeg: check je feiten nou, voordat je foute informatie doorstuurt aan anderen. Geloof iets niet zomaar, omdat je gevoel zegt dat het waar zou zijn. Degelijk bewijs heb je nodig en je moet niet geloven in toevallige gebeurtenissen. Wat moet je dan van míjn leven denken als je daarin gelooft? Wat moet er dan wel niet voor vréselijk complot zijn, dat mij al die dingen zijn overkomen waar ik wel eens over vertel?? Doe daar niet aan mee, want je maakt mensen stuk.
Hoe steekt het in malkander?

Maar hoe heeft dit nou gewerkt? Mijn ouders hadden een belang: ze wilden meerdere kinderen hebben. Daarbij gingen ze verkeerd met mij om. Dus gingen ze míj als peutertje pikzwart zitten maken, in de hoop om hun zin te krijgen. Toen ik moeder werd, probeerden ze MIJN zoon als hun eigen zoon naar zich toe te trekken, door mij overal zwart te maken en te kleineren. In Kampen trapte niemand in die roddel, dus ging mijn vader in Wageningen gewoon door. Hij wilde namelijk in de waan leven dat híj mijn zoons vader was.
Later in Wageningen had die schooldirectrice óók een belang: ze wist dat ze ongeschikt was voor haar functie, maar moest en zou die per se houden. Bij haar vorige baan was ze ontslagen en dat mocht absoluut nooit wéér gebeuren, vond ze. Bovendien is ze getraumatiseerd, doordat ze zelf geen kinderen kon krijgen en is ze stikjaloers op leuke ouders. Die maakte ze met de grond gelijk en iedereen is als de dood voor haar.
Toen kreeg je die leerplichtambtenaar, die óók een belang had: hij was toen net nieuw in zijn functie en moest en zou zichzelf bewijzen. Daarvoor had hij slachtoffers nodig. Ouders waarvan de kinderen op school problemen ondervonden en die die wel eens thuis hielden uit protest tegen de school in kwestie. Daar was ik er één van, want mijn oudste werd ontzettend gepest.
Vele mensen met een belang kwamen daar weer tussen iedere keer. Ambitie, hun baantje veiligstellen, jaloezie op mij als goede moeder, op de tweetalige en geweldige opvoeding van mijn zoon, ach van alles hadden ze allemaal. Nu in Leeuwarden zit er weer zo’n vrouw met een belang: hier in Friesland is het nogal dunbevolkt en ze wil per se haar baantje houden. Dus moeten er mensen zijn, met wie ze zich kan bemoeien, want anders staat ze op straat. Daar mag ík voor bloeden.
Wie er óók een belang hebben, dat is de kliek van de kwakzalverij. Hun belang is het uitroeien van de gehele alternatieve geneeskunde. Mijn ex-man heeft ook een belang: die wil mijn jongste zoon hebben en naar Algerije ontvoeren. Jaloerse ouders die zagen dat ik een goeie moeder was of die hun eigen kinderen wilden vrijpleiten van slechte cijfers of pestgedrag, kwamen daar ook bij. Een gigantische stapel van allemaal mensen met een onzuiver motief is het resultaat en ik ben al jaren bezig die te ontwarren. Zó erg kunnen roddels zijn! Alle goeie mensen die positief over mij praten, kunnen daar helemaal niet tegenop. Zo krachtig is negativiteit namelijk.
Wat heb ik fout gedaan dat er zó op ons gejaagd wordt? Wij hebben toch recht op een mooi leven? Die Italiaanse meneer wiens hond waarschijnlijk Hacker heet, heeft óók recht op een mooi leven. Als hij had geweten hoe hij met de grond gelijkgemaakt zou worden op Facebook, had hij die hond wel Bello genoemd ofzo. Maar dat weet je niet van tevoren.
Alsjeblieft: denk zélf na! Doe nooit mee met een kliek om erbij te horen of omdat je een of ander belang hebt. Wees eerlijk en integer. Iedereen op de hele wereld vindt het erg als er roddels over hem of haar verspreid worden. Deuren gaan voor je dicht, wanneer je integriteit wordt aangetast. Dat mag alleen als je iets verkeerds hebt gedaan. Niet omdat iemand een tegengesteld belang tegen je heeft! Ze gaan maar mooi voetballen met hun belangen, weet je!
©Sophia Vassiliou

Geen opmerkingen :

Een reactie posten