dinsdag 15 augustus 2017

Waar zijn die lastige insecten op je koplampen en autoruit gebleven?

Kun je je het nog herinneren wanneer je voor de laatste keer je autoruiten en je koplampen moest reinigen in verband met de tegen je auto aangevlogen insecten?
Ik vroeg me laatst af waar die insecten allemaal gebleven waren.
Als je dat in je omgeving vroeg stonden de meesten wel verbaast om die vraag maar begonnen toch wel twijfelachtig te kijken, daar hadden ze ook nog nooit bij stilgestaan.
En je plafond in huis vol met muggen als je toevallig het raam open had staan met het licht aan.


Ik begin me hier een beetje zorgen over te maken niet omdat ik mijn auto niet meer moet schoonmaken, maar om de reden waarom.
Als ik vroeger over de Oesterdam in Zeeland naar huis reed moest ik soms halverwege op die dam stoppen om mijn ruiten schoon te maken. Nou ben ik niet zo'n autopoetser maar volgens mij heb ik dat ook al bijna een half jaar niet gedaan, bij inspectie blijken er nauwelijks insecten op geplakt te zitten.

Ik ben eens op zoek gegaan op internet of daar iets over geschreven staat.


Driekwart minder insecten in 24 jaar tijd kopt het blad Nieuwe oogst
Waar zijn alle insecten gebleven? Duitse insectenkenners hebben in een natuurreservaat in Noordwest-Duitsland in 24 jaar tijd een achteruitgang vastgesteld van 78 procent.

Een club van Duitse entomologen heeft de resultaten van een wetenschappelijk

onderzoek gepubliceerd in Science. Ze weten niet wat de exacte oorzaak is.

Waar zijn alle insecten gebleven? Kopt het blad Animals Today
Van een aantal insecten is het bekend dat de populatie al langere tijd afneemt en hierdoor in gevaar is, maar er zijn veel soorten waarover weinig bekend is. Een groep onderzoekers in Duitsland is al sinds 1980 bezig met het verzamelen van gegevens over de populaties van de minder charismatische insectensoorten. Uit deze gegevens is onlangs gebleken dat er in bepaalde gebieden een grote afname van insecten te zien is.

Er zijn veel mensen die al langere tijd het gevoel hebben dat het aantal insecten sterk daalt. Dit idee komt onder andere voort uit het zichtbare verschil in het aantal insecten dat op de voorruit van auto’s achterblijft na een stuk rijden. Terwijl er vroeger heel veel beestjes op een autoruit eindigden, blijven er nu nauwelijks insecten achter. Hoewel moderne auto’s gestroomlijnder zijn waardoor ze mogelijk minder insecten zouden raken, hebben ook de minder gestroomlijnde modellen nauwelijks tot geen insecten op de voorruit. Wolfgang Wägele, directeur van het Leibniz Instituut voor Dieren Biodiversiteit in Bonn, geeft aan dat dit onderbuikgevoel altijd moeilijk te onderbouwen was omdat er weinig betrouwbare gegevens over de meeste insectensoorten bestaan.


Meer is er op de Nederlandse websites nauwelijks iets te vinden , ook dat is eigenlijk behoorlijk zorgwekkend.

Die lastige insecten moeten met zijn allen wel zorgen voor bestuiving van de planten en indirect dus voor het voortbestaan van de aarde en haar bewoners!

Zij die er wel overschrijven komen nauwelijks op een oorzaak en verder niets.
We maken ons allemaal zorgen over chemtrails, gewasbescherming en andere lozingen die in ons systeem (met toestemming van de overheid) gedaan worden, zonder gevaar voor de volksgezondheid.

Intussen voltrekt zich wel een ramp die zijn weerga niet kent.
Je maakt mij niet wijs dat zij die er wel over schrijven niet op het idee komen waar het door komt.
En kom niet met de klimaatverandering die juist in geval van een warmer klimaat juist méér insecten zouden moeten veroorzaken.
Ik weet het zelf ook niet maar opmerkelijk is het wel.

Ik maak me hier erge zorgen over en als ik jullie was zou ik dat ook maar doen

Geen opmerkingen :

Een reactie posten