vrijdag 19 juni 2020

Heermoes, irritant onkruid, maar uitstekende bladluisbestrijder




  • Al jaren probeer ik mijn tuin te verlossen van heermoes. Een irritant onkruid dat, samen met zevenblad en wilde wingerd, hardnekkig alle verwijderpogingen negeert. Tot ik, per ongeluk, een mooie toepassing vond voor heermoes.
    Rozen, ze zijn prachtig in je tuin, nietwaar? In mijn tuin staat een prachtige, sneeuwwitte klimroos. Ieder jaar geeft ie een overvloedige hoeveelheid rozen, heel indrukwekkend. Maar die bladluizen en de roest zijn minder leuk. Na de bloei zag de struik er doorgaans heel wat minder appetijtelijk uit. Nu vond ik een mooie remedie met heermoes in de hoofdrol: zie het recept hieronder.
    Ik vond dat de moeite waard om eens te proberen. En het resultaat heeft mijn verwachtingen overtroffen. De roos heeft nauwelijks luizen gehad, het blad ziet er supergezond uit. Behalve de takken die over schutting hangen bij de buren: daar kon ik niet bij om te spuiten. Die kant ziet er als vanouds armetierig uit. Want naast het feit dat het heermoessop de luizen bestrijdt, fungeert het ook als een bladbemester.

    Het recept

    • 150 gram verse heermoes of 50 gram gedroogde heermoes
    • 2 liter water
    • 1 eetlepel groene zeep

    Bereidingswijze

    • kook de heermoes in het water gedurende 20 minuten
    • laat de ‘thee’ ca. 24 uur trekken
    • zeef het heermoeswater en sla op in glazen flessen
    • neem 250 ml heermoeswater en verdun dit met 1 liter water
    • los hier de eetlepel groene zeep in op
    • spuit dit mengsel over de rozen (of andere planten)
    Ik heb het gedurende een week om de dag over de rozenstruik gesproeid. Ik ben nog steeds verbluft over het resultaat.

    Bron: Van Der Pigge

    Geen opmerkingen :

    Een reactie posten