maandag 25 juli 2016

Behoefte aan veranderingen binnen het huidige systeem - The Fair Play Game

In het kader van een grote behoefte aan veranderingen binnen het huidige systeem naar een 'menselijke' samenleving bedacht ik me dat veelal veranderingen beginnen bij de jeugd, de toekomstige dragers van onze maatschappij.
Daar ik jarenlang beroepsmatig met jongeren heb gewerkt weet ik hoeveel wijsheid veel jongeren in pacht hebben.
Van die wijsheid zou ik graag gebruik maken door een beweging op gang te helpen die ik voor mezelf "The Fair Play Game" ben gaan noemen.
Game is het belangrijkste woord in deze. 

Wij als mensen, dus ook de leerlingen, hun ouders en de leraren zitten allemaal gevangen in een big Game met enorme belangen en hoge inzetten. Alles wordt uit de kast gehaald om het huidige systeem te kunnen handhaven, zo niet te intensiveren.
Om hun spel te kunnen spelen hebben "ze" mensen nodig die zich als schapen naar vele vormen van slachtbanken laten leiden.
Maar wat nu als deze mensen ineens hun eigen spel gaan spelen?
Niet vanuit enige vorm van tegenwerking, maar vanuit de behoefte om een maatschappij op poten te helpen zetten waarin het aangenaam, prettig en veilig leven is.
En welke groep heeft nog de meeste toekomst voor zich? 
Welke groep wordt het meest optimaal getraind tot mak schaap?
Welke groep is economisch (nog) niet kwetsbaar?
Welke groep zou de grootste motivatie hebben om iets aan hun huidige dagelijks leven te veranderen?

Hoe leuk zou het zijn als je een schoolsysteem zou kunnen helpen ontwikkelen waar je oprecht blij van wordt?
Kan je je voorstellen: Elke dag met veel plezier naar school?
HOE ziet dat er voor jou uit?
In welke omgeving voel je je gemotiveerd? 
Wat daagt je uit en wat geeft je plezier?
Iets leren is leuk! Iets leren geeft je een tevreden gevoel!
Maar "wat" wil je leren en "hoe" zou je dat vorm kunnen geven?
Die discussie wil ik graag opstarten om vervolgens hieruit een tendens te kunnen herleiden waaruit concrete plannen voor onderwijs tevoorschijn kunnen komen.
Niet meer vanuit de overheid gecoördineerd onderwijs, maar onderwijs die voortdurend in beweging is al naar gelang de mogelijkheden en de behoeften. En wie weten dat beter dan de mensen die daar dagelijks mee te maken hebben zoals leraren en leerlingen?

Ik wil heel graag dit proces gaan coördineren.
Geen enkel individu "weet" wat de nieuwe vorm zou moeten of kunnen zijn. Misschien ontstaan er zelfs meerdere vormen.
Ik wil dat graag zijn natuurlijke beloop laten zonder dat er daardoor een wildgroei gaat ontstaan of zelfs agressie.
Het is wel genoeg geweest ondertussen met het "afzetten tegen".
Als leerling ben je een consument van onderwijs en het is in mijn ogen niet meer dan logisch dat je als consument niet zomaar van alles slikt. 
Maar wat valt er te verbeteren? Niet alleen individueel, maar ook als groep?

Ik wil hier graag mee aan de slag en het liefst per september daadwerkelijk in actie komen.
Natuurlijk heb ik al visies, maar ik wil graag meer visies horen.
Ik heb hulp nodig.... ook voor eventueel website of Facebook.
Ook zijn er coördinatoren nodig, die affiniteit hebben met of leerlingen of ouders of leraren.
Kortom: ik wil graag een netwerk.... hoe groter hoe beter....
Wie voelt zich geroepen hierin mee te helpen?
ELKE hulp, ELKE visie is welkom zolang het aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:
Het is:

Fair: eerlijk in de zin van oprechtheid is een basisvoorwaarde om resultaten te kunnen boeken.

Play: speelsheid in dit hele serieuze gebeuren is ook een basisvoorwaarde, omdat dat (o.a.) fanatisme uitsluit. Enthousiasme is geweldig! 

Wie zich geroepen voelt om aan een boeiende "beweging" in de onze samenleving mee te helpen.... je weet niet half hoe welkom jouw inbreng is!
Mail me op fairplaygame@icloud.com met jouw reactie inclusief jouw vorm van hulp die jij denkt te kunnen bieden en we brengen deze bal samen(!) aan het rollen!
Vriendelijke groet,

Rena Andersen

Geen opmerkingen :

Een reactie posten