maandag 16 januari 2017

Een wereld zonder geld, kan dat?

 Jeroen Ghuijs van findingvoiceradio.com vertelt in zijn lezing “Een wereld zonder geld” in Zwijndrecht op 18 januari hoe deze bijzondere wereld er uit zal gaan zien. Geen 40 uur per week meer werken, maar doen wat je passie je ingeeft.


Nergens wordt meer voor betaald. De waarde van iets is vastgesteld om ons in een systeem te duwen waarvoor gewerkt moet worden. Het is een vorm van slavernij voor ieder, behalve voor de slavendrijvers, aldus Jeroen.
Stel je voor zegt Jeroen:
– Criminaliteit bestaat niet meer, want alles is beschikbaar.
– Afgunst is niet nodig, want alles is voor iedereen bereikbaar.
– Relaties blijven bestaan. (de meeste relaties gaan stuk wegens geldproblemen)
– Concurrentie bestaat niet meer.
– Duurzame wereld waar nauwelijks nog iets wordt verspild.
– Samenwerking in plaats van concurrentie.
– Grenzen bestaan niet meer, overheden ook niet.



(DLM) Hoe ben je er toe gekomen om lezingen over dit thema te gaan verzorgen?
Dit thema houdt me al bezig vanaf mijn jeugd. Ik was me eigenlijk niet eens zo bewust van geld, maar wel van de ongelijkheid van het leven dat de meeste mensen rondom mij hadden.
Ik begreep eigenlijk niet goed waarom die verschillen er waren en hoe dat was gekomen. Wel zag ik dat sommige mensen de baas schenen te zijn over een hoop andere mensen.

Die mensen hadden over het algemeen een groter huis, betere kleren en een grotere tuin. Ook de kinderen van die mensen leefden onder dezelfde condities. Er moest dus ergens een manier zijn om het net zo goed te krijgen als zij.
Langzamerhand kreeg ik door dat het sleutelwoord Geld was en hoe je daar aan kon komen en uiteindelijk hoe oneerlijk dat was. Ik ben een natuurliefhebber. Ik zag dat binnen de dierenwereld een ander soort hiërarchie heerst. Er zijn wel leiders, maar niemand is zonder onderdak of voedsel en je ziet ook regelmatig dat zwakkere dieren min of meer ontzien en beschermd worden.

(DLM) Waarom wil je zo graag een wereld zonder geld?
Ik heb heel wat werkervaring, goede, heel goede en wat mindere banen.
Overal zag ik van “top to bottom” de oneerlijkheid, afgunst en strijd tussen collega’s, met als reden geld en macht. In plaats van het gezamenlijke streven naar perfectie en duurzaamheid is dat totaal geen doel. Integendeel liefst moet er een product gemaakt worden, dat zo snel mogelijk weer moet worden vervangen.
Wie dat het beste lukt krijgt de bonus.
Het vreemde is dat we het nog accepteren ook, dat iets snel kapot gaat. We hebben ons wijs laten maken dat “alle waar naar zijn geld” is. Ook zie ik dat bijna al het geld gebruikt wordt voor onderdrukking en oorlog en de ongevraagde rekening bij de burger gelegd wordt. Overheden verspelen miljarden zonder ook maar enige uitleg te geven waar dat geld gebleven is. Vervolgens vertellen ze dat er helaas geen pensioen meer in zit na een lang leven van slavernij, terwijl zij wel zouden sparen voor onze oude dag.

Het was wel ONS geld en we hebben het doodleuk laten gebruiken voor onderdrukking en oorlog, zonder ook maar enig protest. We zien onderhand wel dat er iets niet klopt, en beschuldigen banken van wanbeleid. Uiteindelijk ontdekken we dat geld uit het niets gemaakt wordt en dat weer de rekening voor god weet wat, bij ons gelegd wordt.
Oké, dat hebben we door, en wat doen we? Alternatief geld creëren, waar we zelf bepalen hoe de geldstromen gaan lopen met als uiteindelijke dekking de bestaande muntsoorten. Hebben we dan niets geleerd?
Geld is gecreëerd door en voor macht, en daar moeten we van af. Het is nog niet zo heel lang geleden dat de lokale bevolking groenten en fruit uit de eigen regio haalde. Vlees productie kwam van de lokale kleinschalige veeboeren. Bananen, mandarijntjes en sinaasappels zag je nauwelijks.

(DLM) Geloof je dat het de mens ooit gaat lukken?
Ja, ik geloof inderdaad dat dit eens gaat lukken, als de mens gaat realiseren dat we al honderden zo niet duizenden jaren belazerd en onderdrukt worden. We moeten leren omdenken. Bijna alles wat we geleerd hebben, moeten we afleren of anders leren gebruiken. En geld moeten we ontkennen, met zijn allen, dat is het enige middel waar macht en slavernij mee in stand gehouden kan worden. Het is de bedoeling dat we niet primair voor ons zelf zorgen, maar met zijn allen voor elkaar. Dan wordt er ook voor jou gezorgd.

Meer info

Bron: de Lange Mars

Geen opmerkingen :

Een reactie posten